Byggeprojekter uden uheld

Uheld i kommunale byggeprojekter skal forebygges med eliminering af risici. En bedre risikostyring skal beskrive, hvor det kan gå galt og hvilke foranstaltninger, der skal hindre, at det går galt. Drift og Ejendomsudvalget vælger den helt forkerte vej. Udvalget anbefaler øge kontrollen i byggeprojekterne. Kontrolværktøjerne er dyre og ufleksible.

I sommers blev en stakkels families hjem ødelagt af gravearbejde i det nordlige Køge. Hvem der hænger på den store regning slås entreprenør, bygherre, forsikringsselskab og kommunen stadigvæk om. Som en udløber af sagen vil Køge Kommune ansætte en byggesagkyndig, som skal kontrollere de kommunale byggeprojekter.

Uden at have nærmere kendskab til detaljerne i ovennævnte sag, så burde et sådant uheld allerede været forhindret i planlægningsfasen. Med moderne risikostyringsværktøjer kan de implicerede pege på risici og der kan iværksættes de rigtige modtræk. Det rigtige modtræk forudsætter f.eks. at både kranfører og geotekniker har fået en forståelse af udfordringerne. Et ekstra kontrol-led vil have meget begrænset effekt. Helt sikkert vil et ekstra kontrol-led forsinke projekterne yderligere.

Mit råd til politikerne i Køge Byråd vil derfor være at kigge i projektmanualen og se om de rigtige værktøjer er til stede for at forhindre uheld. Det er en lang bedre vej at gå end at øge bureaukratiet med endnu et kontrol-led