En god skole skal have pedel | Køge Radikale Venstre

Kommunalpolitik 10. september

En god skole skal have pedel

Når pedellerne, varmemestrene og håndværkerne ikke længere kollegaer med lærerne, SOSU-assistensterne og regnskabsmedarbejderne, så vokser en lille reparationsopgave sig hurtigt til en større sag. Seneste eksempel er Vemmedrup skolen, hvor huller i taget ikke er blevet repareret i tide og nu forestår en større renovering.

Skimmelsvampene på Vemmedrup skolen skyldes, at det politiske flertal i Køge Byråd i helt uhørt grad har centraliseret opgaverne med vedligehold. Ikke bare er ledelserne på de enkelte skoler, plejehjem, kontorer frataget deres mulighed for løse opgaven lokalt, men det er forvaltningerne og de politiske udvalg også. Ved konstitueringen i januar 2014 valgte byrådet at lægge ansvaret for vedligehold af bygningerne hos Ejendoms- og driftsudvalget. En centralisering, som har vist sig at være katastrofal.

Radikale Venstre ønsker, at opgaverne med vedligehold af kommunale bygninger decentraliseres. I øjeblikket ligger der renoveringsopgaver på de kommunale bygninger på 134 millioner (kilde: Referat fra EDU møde den 21. juni 2017), så det står også klart, at opgaverne kan ikke løses decentralt uden bevillingerne til vedligehold øges betragteligt.

Oppe i hovedet får jeg et billede af hende den nordkoreanske nyhedsoplæser, når jeg læser, at skoleudvalgsformanden meddeler, at Venstre mener, at det kan betale sig at rive ned og bygge nyt. Nej, det, der kan betale sig, er at udføre den daglige vedligeholdelse. Det er alt for dyrt at bygge for at lade stå til.

Så lad os få et andet flertal efter valget.