Et radikalt bud på den maritime halvø

Ved ombygningen på Nordstranden havnede surferne flere hundrede meter oppe på land. I forbindelse med etablering af den nye Søndre Strand får kajakroererne en tåbelig adgang til vandet. Det kan være svært at tage hensyn til de mindre interesser, når de store streger trækkes.

En af de næste store streger, der skal trækkes, er bygningen af den nye søndre dækmole. Dækmolen starter ved den nye det havneindløb langt ude i Køge Bugt og strækker sig ind til den kommende maritime halvø. Den rigtige overgang mellem dækmole og halvø kan gøre området rigtigt attraktivt, den forkerte streg kan gøre det modsatte.

Den Maritime Halvø har sine udfordringer. Tre-fjerde dele af den Maritime Halvø har vandlinje i havnebassinet, mens den sidste fjerde del er en høj kant ud til Køge Bugt. Køge Kyst, Køge Havn og Marina-udvalget er alle kommunale aktører, som skal sikre sine interesser. Efter at have læst Helhedsplan for Køge Kystområder fra det seneste møde i Marina-udvalget kan jeg være bekymret for om der er tilstrækkelig kommunal koordinering.

Den maritime halvø bliver ledig om tre år i år 2017. Inden da vil nye søndre dækmole være bygget. Det er altså nu, at de kommunale aktører sammen med foreningerne skal drøfte og fastlægge de overordnede linjer. Så kom i gang. Mit personlige forslag er hermed givet videre.