Giv børnene koderne

Giv børnene koderne til fremtiden, da vi lever i en tid, hvor vi begår os mere og mere i en verden af stadig nye teknologiske fremskridt. Fremskridtene ændre vores måde, at arbejde på, lærer på og ikke mindst, at omgås hinanden på. Det kræver en parathed og naturlig omstilling til en ny tidsalder, der blandt andet skal ske igennem skolens arbejde med vores børn og unge mennesker, så de bliver rustet til den nye foranderlige tid.

Tiden bliver kaldt for den fjerde industrielle revolution. Den kræver en naturvidenskabelig og teknologisk dannelse, hvis du skal kunne begå dig i en ny verden af stadig hastige teknologiske fremskridt og muligheder. Dagen i dag ser ikke ud, som dagen i morgen, om en uge eller om et år. Dannelsen skal skabes igennem folkeskolen, hvor eleverne igennem leg og læring, får en naturlig tilgang til de nye teknologier, hvor de gradvis lærer, at bruge dem på den rigtige måde.

I flere kommuner har de oprettet egentlige IT forløb fra 0 til 9 klasse, hvor foreninger og erhvervsvirksomheder i lokalsamfundet kommer med ind i undervisningslokalet. I undervisningslokalet, der giver de deres viden og erfaring videre til eleverne og lærerne, så alle kommer til, at kunne begå sig i den fagre nye verden. Det burde vi også gøre i Køge.