Giv virksomhederne en chance

Det skal også være attraktivt at drive virksomhed i landsbyerne i Køge. Virksomhederne kan bidrage til et alsidigt miljø, som væsentligt adskiller sig fra det, som f.eks. findes i parcelhuskvarterer.

For Radikale Venstre er vigtigt, at de dispensationer og ændringer til lokalplaner bliver vendt og drejet for at finde løsninger, som giver de gode løsninger der er holdbare i længden. Det er derfor komplet uforståeligt, at Venstre ønsker short cut’te demokratiske processer. Det er hverken i borgernes eller virksomhedernes interesse at få så kortsigtede løsninger.

I Radikale Venstre vil vi gerne give muligt for håndværkere, der ønsker at kombinere familieliv og arbejde, mulighed etablere sig i landsbyerne. I landsbyerne kan de få den fleksibilitet, der skal til for at passe både familien og forretningen. Eksempelvis kan en anlægsgartner have sin maskinpark stående i en nedlagt staldbygning eller tømmermestreren have et værksted til præfabrikering.

Landsbyerne udvikler sig hele tiden. Det kan man nemt se, hvis man følger beslutningerne i Teknik- og Miljøudvalget eller i Køge Byråd. I Radikale Venstre ser vi gerne, at virksomhederne får bedre muligheder for at etablere sig i landsbyerne. Vi vil dog gerne opfordre til, at der tænkes mere kreativt i forhold de typer af virksomheder, som kan etableres i landsbyerne og i forhold til de muligheder, som virksomhederne skal have.