Hvem løber med en halv vind

I naturfag kommer der hele tiden ny viden til, som bygger oven på den gamle viden. I interviewet i linket nedenfor trækker Sarah Pearson trækker selv en linje fra hun lærte om det periodiske system i den danske folkeskole til, at hun i dag er i gang med en Ph. D. i astronomi på det prestigefyldte Columbia University i New York.

Søren Thorborg, skolechef i Køge Kommune, har desværre ikke den samme entusiasme om det periodiske system. I sidste uge blev han udsat for massiv kritik, da han havde udtalt, at "Det kan godt være, at det periodiske system er uaktuelt om 10-20 år". Flere gav forskellige tolkninger af det, som skolechefen sagde og jeg opfordrede selv til, at han fik lov at uddybe hans udtalelse.

Uddybelse kom så i fredags i Dagbladet, hvor han siger "Jeg brugte bare det (periodiske system, red) som eksempel på, at de ting vi i dag betragter som eviggyldige, ikke altid er de samme i fremtiden. Det har historien vist os".

Historien om det periodiske system er, at det i 148 år er blevet tilrettet og udvidet i takt med opdagelser af nye atomer og ny viden er viden er kommet til. Det periodiske system er jo ikke bare en række kasser med bogstaver, som man skal lære udenad. Det er alfabetet for fysik og kemi. Det er eviggyldigt.

Jeg er fan af Sarah Pearson. Også når hun underviser i hendes You-tube videoer. Det er mit håb, at LEAPS-projektet på Herfølge skole, betyder, at den næste Sarah Pearson kommer fra Herfølge skole.