Løsning til et tang-ramt område

En bølgevender er utilstrækkelig. Byg hellere en bølgebryder på tværs af bassinet eller fyld bassinet med sand og lav en strand i stedet. Disse forslag er i øjeblikket de mest nævnte, når løsninger til tang-problemerne nord for Søndre Strand diskuteres.

Ophobningen af tang mellem Søndre Mole og den nordlige høfde kalder på løsninger både på kort og lang sigt. Køge Kyst har foreslået en såkaldt bølgevender, som skal forhindre tangen i at aflejre og sikre at tangen bliver i vandet. Blandt vinterbadere og kajakroere er bølgevenderen blevet kaldt en joke og den er blevet sammenlignet med røgvender. Der er med andre ord ikke meget tiltro til, at bølgervenderen er løsningen i det tang-ramte område.

På formødet til Valkyriens generalforsamling antydede Køge Kyst, at der var begrænsede midler til rådighed for løsning af tang-problemerne. “Køge Kyst har de midler, der skal til” svarede borgmester Flemming Christensen, da jeg tog ordet i den mundtlige spørgetid på byrådsmødet i september.

Min opfordring er derfor til Køge Kyst at igangsætte indretningen af den maritime halvø. Ved udgangen 2016 er den nye dækmole færdig. Arealet, der i dag bruges til oplagsplads, vil derfor kunne finde sin endelige form.