Mennesker med viden

På forhånd var jeg lidt skeptisk overfor det nye erhvervssamarbejde Connect Køge. Efter fredagens afsløring af, at erhvervssamarbejdet fra borgmesterens side er tænkt som et skalkeskjul for endnu en gang sponsorstøtte til HB Køge, så er jeg da kun blevet mere skeptisk.

Køge industri er på vej igennem en gigantisk omstillingen. Den nye generation af industrivirksomheder omstiller arbejdsgange, skifter det manuelle arbejde ud med automatiserede processer og tør tænke innovation ind i nye produkter.

Den største begrænsning for væksten i industrivirksomhederne er manglen på højtuddannet arbejdskraft. Jeg arbejder selv i virksomhed, som indenfor de sidste tre år har fordoblet medarbejderstaben. Stort set alle de nye stillinger er akademikere, heraf flere med Ph. D. En veluddannet medarbejderstab er forudsætningen for, at virksomheden kan erobre nye markeder.

Det er ikke kammerateri og vennetjenester i byrådet, som industrien har brug for. Køges industri har brug for et byråd, som kan bakke virksomhederne op i det, som betyder noget for dem.