Modvind for pendlere som cykler | Køge Radikale Venstre

Modvind for pendlere som cykler

En cykelsti fra Ejby via Harekærvej til Ølby har to gange været forelagt Teknik- og Miljøudvalget. To gange er beslutningen om cykelstien udskudt og på næste møde i oktober 2017 risikerer forslaget så at blive arkiveret lodret.

Det er en skam. Pengene er rent faktisk bevilliget i indeværende budgetår så cykelstien kunne være klar, når Køge Nord station åbner i efteråret 2018.

Undersøgelser i Køge Kommune har vist, at cykling over tre kilometer er for de få. På borgermødet i september 2017 blev dette billede bekræftet. En cyklede af Salbyvej, en anden cyklede af Harekærvej og en tredje angav Jobcentret som en vigtigt destination. Men der er god grund til at lave cykelstier til andre end skolebørn. Cykling er sundt også selvom det er på en el-cykel.

Cykelstien via Harekærvej koster 3,5 millioner kroner, mens prisen for en cykelsti via Salbyvej ikke er opgjort. Den ender formodentligt omkring 25 millioner kroner. Med de begrænsede midler, der blev afsat til cykelstier i årets budgetforlig, så står klart for de fleste, at cykelstien Ejby og Køge endnu en gang er udskudt.