Tillid til lærerne | Køge Radikale Venstre

Tillid til lærerne

Radikale Venstre i Køge vil gerne styrke folkeskolen i Køge, så den vil blive et attraktivt tilbud for forældrene, der skal vælge skolegang til deres børn i Køge. Vi vil sætte ind på nogle ting, som vi mener vil spille en positiv rolle for udviklingen af skolerne i kommunen.

Derfor vin Radikale Venstre i Køge gerne finde mere tid til forberedelse for lærerne. Det skal ske på en bekostning af ledelsens prioritering af de i forvejen mange andre opgaver, som lærerne bliver pålagt af systemet. De skal være langt færre i fremtiden end i dag. Vi vil også gerne se på om vi kan mindske antallet af undervisningstimer til børnene. For med en ordentlig tid til forberedelse af undervisningen kan lærerne også højne kvaliteten af den.

Radikale Venstre vil give klasseværelset tilbage til skolelærerne. Det skal ikke længere være systemet, som diktere undervisningsmetoderne i klasseværelserne. Skolelærerne skal bruge deres faglighed til at bestemme, hvordan og hvorledes de vil undervise klasserne på de forskellige klassetrin. Det skal vi, som politikere have større tillid til at de kan og ikke mindst vise dem, at det har vi.

Vi vil have en mere fri folkeskole end tilfældet er det i dag, hvor vi satser langt mere på kvaliteten af undervisningen end på mængden af undervisningen. Med fokus på kvaliteten vil vi også have sigtetkornet rettet mod det hele menneske, hvor også dannelsen spiller en rolle for vores børn og unge. De skal begå sig i nær fremtid med en forståelse af fortiden og den tid vi lever i nu.